Fiskgryta med smak av saffran


Fredagslyx hemma hos oss!



Tid: ca 1 timme
Ingredienser:

1 gul lök
1l vatten
2 fiskbuljong tärningar
400g krossade tomater
0,5g saffran
1,5 dl matlagningsgrädde
rotselleri
palsternacka
morrötter
2 laxfiléer
2 torskfilé
170g räkor (skalade)
salt
peppar

Till servering:
Viltris
Aioli

Börja med att hacka löken och fräsa den i brynt smör i en kastrull. Tillsätt tomater, vatten, buljongtärningar, grädden och saffran, låt koka upp. Skär rotfrukterna i lagom stora bitar (små bitar blir klara mycket fortare) och häll dessa i grytan. Smaka av med salt och peppar. Koka rotfrukterna mjuka, tillsätt sedan fisken och låt grytan sjuda tills de är klara. Allra sist häller du i räkorna, de behöver endast liggga i någon minut före servering.
Servera med kokt viltris, en klick aioli, och ett gott bröd att doppa i!

Enjoy;)

H



Kommentarer
Sofia*

Var det den saffran ni köpte av mig? ^^

Kramkram

2009-11-13 @ 22:08:07
URL: http://sofflock.blogg.se/
Molly

mums vad gott. saffran och fisk är så gott ihop :)



nej, jag är inte vegan :) jag är s.k. semivegetarian vilket innebär att man äter fisk, ägg, mjölkprodukter och vissa äter även kyckling (inte jag). jag äter dock veganskt emellanåt fast quorn och hälsans kök är inte veganskt :)



hoppas att du förstod min lite krångliga förklaring :p

ha en finfin kväll :) kram

2009-11-15 @ 18:30:11
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Jenna

Åh vad gott det där verkar :) Har sparat länken för det måste provas. Är inne i en riktigt fiskperiod just nu :P



Vi flyger till Thailand på onsdag. Ska bli superhärligt så här i höstmörkret.

Det jag har på gröten brukar jag blanda ihop av allt möjligt hemma :)

2009-11-15 @ 19:36:48
URL: http://jennas.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0