Ljuvliga äppelfrallor


Saftiga frallor som passar bra både till frukost och eftermiddgas téet =)



Tid: ca 2 timmar
Ugn: 200°C
Antal: 8
Ingredienser:

25g jäst
5dl äppeljuice
½dl olivolja
10 dl vetemjöl
3/4msk salt
1 äpple (Jona Gold)
Stora muffinsformar

Värm äppeljuicen fingervarm, 37°C. Smula jästen i en bunke, häll på juicen och blanda tills jästen löst upp sig helt. Tillsätt sedan olivolja, salt och mjöl. Blanda och bearbeta väl. Lägg en bakduk över bunken och låt jäsa i 40 min.
Mjöla bakbordet och knåda degen lätt. Rulla degen till en tjock korv och dela den i 8 lika stora delar som du sedan lägger i muffinsformarna. Kärna ur och skiva äpplet. Tryck ner en skiva i varje fralla och låt jäsa under bakduk i 30 min. Grädda frallorna i mitten av ugnen, 200°C, i ca 15 min.

Enjoy;)

H




Kommentarer
Don't mind me

Ville bara tacka för att du svarade på min fråga om saltmängd i linsbiffarna! Tråkigt att du inte kunde gå på hälsomässan. Den var värd ett besök, men det hade gärna fått varit lite mer gratisgrejer när man ändå betalade 130 kr för inträdet.

2009-11-15 @ 22:00:17
URL: http://dontmindme.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0