Rågkakor


Jag tycker årstiden och vädret har en himla inverkan på vad man är sugen på! I sommras till exempel kunde jag inte få nog av smoothies, jag gjorde säkert 30 olika slags smaksättningar men nu har jag inte gjort en ända på flera månader :P
Istället har jag kommit in på lite höstigare grejer.. Ni vet grytor, limpor och allt man kan tänka sig med rotseaker. Häromdagen blev min kära morfar så obeskrivligt sugen på juliga rågkakor, så självklart ställde sig bakfreaket och fixade några ;)



Tid: Ett par timmar
Ugn: 225°C
Antal: 4 stora rågkakor

Ingredienser:
50g smör eller margarin
5 dl vatten
50g jäst
1½ tsk salt
2 msk mörk sirap
3 tsk brödkryddor (anis och fänkål)
7 dl fint rågmjöl
6 dl vetemjöl

Smält fettet i en kastrull. Häll i vattnet och värm till 37°C (fingervarmt). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap, brödkryddor och mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs degen övertäckt i ca 30 min. 
Knåda degen på lätt mjölat bakbord. Dela den i 4 delar och forma dessa till runda bullar. Platta ut bullarna till runda kakor, ca 12 cm i diameter. Lägg kakorna på 2 plåtar med bakplåtspapper. Nagga kakorna med en gaffel och tag ut ett hål i mitten av varje kaka med hjälp av ett snapsglas. Jäs under bakduk ca 30 min. 
Grädda sedan kakorna i mitten av ugnen i ca 12 min. Låt svalna på galler under bakduk. 

Passar allra bäst till att doppa i grytor och soppor, men funkar även bra som till exempel frukostbröd =) 

Enjoy;)

H

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0