Surdeg


Nu tänkte jag berätta hur jag gjorde min surdegsgrund =)
Eftersom jag är nybörjare har jag använt mig av Martin Johanssons bok "Surdegsbröd", jag har försökt följa hans anvisningar till punkt och pricka för att ge degen en så bra chans som möjligt.

Rågsurdegsgrund

Dag 1 morgon:
100g ljummet vatten
30g ekologiskt rågmjöl

Rör ihop vatten och mjöl i en glasburk. Lägg på locket (skruva ej fast) och ställ burken på ett varmt ställe, gärna 20-25 grader. Låt blandningen stå i 3 dygn, skaka försiktigt på burken morgon och kväll.

Dag 4 morgon:
100g ljummet vatten
90g ekologiskt rågmjöl

Tillsätt vatten och mjöl och rör om. Blandningen kommer nu bli lite tjockare.

Dag 4 kväll:
100g ljummet vatten
60g ekologiskt rågmjöl

Nu bör jäsprocessen ha kommit igång och degen bör ha vuxit en hel del. (Om den inte har vuxit, låt degen stå ytterligare 10-12 timmar innan du fortsätter.) Häll ut allt utom 50gram av blandningen, tillsätt vatten och mjöl och rör om.

Dag 5 morgon:
Om surdegen har rest sig ordentligt efter 10-12 timmar och har en chokladmousse-aktig konsistens så är surdegsgrunden klar! =)

Håll utkik! Håller redan nu på att baka med min surdeg, kommer lägga upp ett smarrigt recept senare idag ;)

Enjoy;)

H



Kommentarer
Amandah

Hur mycket vatten och mjöl ska man tillsätta när man häller ut allt utom 5O g? 1OO g av varje?:) Kram

2010-06-28 @ 21:40:03
URL: http://trekopparchoklad.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0