Cheesecake med browniebotten


Ett annat av bakverken jag gjorde till min födelsedags fika! Receptet är hämtat ur kokboken "Frestelser av Choklad".



Ugn: 180°C
Ingredienser:
Browniebotten:
115g osaltat smör (plus extra att smörja formen med)
115g mörk (70%) choklad
2½ dl strösocker
2 ägg, vispade
½ dl mjölk
2 dl mjöl (plus etra att mjöla formen med)

Fyllning:
500g cream cheese
1.75 dl strösocker
3 ägg, vispade
1 tsk vaniljextrakt
1.25 dl naturell yoghurt
mörk choklad, smält att ringla över

Sätt ugnen på 180°C, smöra och mjöla en rund kakform, ca 23cm i diameter, med löstagbar botten. Smält smör och choklad i en kastrull, rör ordentligt tills smeten är slät. Dra bort kastrullen från plattan och vispa ner sockret. Tillsätt äggen (glöm inte att vispa dom först!) och mjölken och vispa ordentligt. Rör i mjölet försiktigt i slutet. Häll smeten i formen och bred ut den jämt. Grädda i 25 min medan du gör i ordning fyllningen.
Till fyllningen, blanda cream cheese, socker, ägg och vaniljextrakt väl. Rör ner yoghurten och häll blandningen över browniebotten. Sänk ugnstemperaturen till 160°C. Grädda i ytterligare 45-55 min, mitten av kakan ska vara nästan stel.
Dra en kniv runt kakan så att den lossnar från kanten. Tag dock inte av kanten förrän kakan stått i kylen för att svalna och stelna till i ca 4 timmar. Innan servering, tag av kanten på kakformen, smält mörk choklad och ringla över, toppa med silverkulor.

Enjoy;)

H



Kommentarer
Elin

Den där kakan såg ju väldigt frestande ut och helt klart är Leila Lindholm en härlig bakinspirationskälla :)

Jag hade turen att få min råsaftcentrifug av en släkting som haft den stående oanvänd under en längre tid, http://elinbjorklunds.blogg.se/2009/november/juice-it.html där har du en bild på den.

Den är väldigt trevlig, jag brukar dels göra juice på apelsiner och äpplen, men även prövat med morötter :) Jag prövar mig fram och har hittils kombinerat enligt smakkombinationer på mina favoritjuicer från affären.Jag funderar på att köpa en receptbok med bra recept på juicer, Cizzi skrev ett inlägg om det för några dagar sedan http://aktivera.blogspot.com/2010/01/start-up.html

Lycka till :)

2010-01-10 @ 21:41:58
URL: http://elinbjorklunds.blogg.se/
Jenna

Åh det här så ju helt galet gott ut :) Måste spara detta bland mina efterrättsrecept!



Ridning och hemmajogg är ju toppen! Det här året ska jag faktiskt försöka bli bättre på att springa utomhus, så fort som det bara blir en aning varmare ;) Jag tänkte oxå försöka mig på att rida för 3:e gången i mitt liv nu under våren, då en kusin till mig har skaffat häst :) Några tips för en nybörjare? :P

2010-01-10 @ 21:56:59
URL: http://jennas.blogg.se/
Karin/Rosa maränger

Så fin den är. Älskar cheesecake, låter väldigt smarrigt med browniebotten.

2010-01-12 @ 14:14:47
URL: http://rosamaranger.blogg.se/
Sandra drömkaka

Den här låter galet god!!!!!! Måste testas nån dag :) ! Men idag ska jag baka tårta, gott gott & roligt :)

2010-01-17 @ 13:02:32
URL: http://dromkaka.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0