Surdegslimpa med russin och solrosfrön


Ännu ett härligt brödrecept hämtat ur Martin Johanssons bok "Surdegsbröd".



Dag 1 kväll:

1 dl rågsurdegsgrund
3 dl ljummet vatten
3 dl rågmjöl

Blanda ingredienserna i en rymlig bunke, täck med plast och låt vila på ett varmt ställe över natten.

Skållning:
2½ dl rågkross
3 dl kokhett vatten.

Mät upp rågkrosset i en bunke och häll över det heta vattnet. Rör om och täck sedan med plastfolie och låt vila stå natten.

Dag 2 morgon:
Surdegen och skållningen från dagen innan
4½ dl vatten
7½ dl vetemjöl special
6 dl rågmjöl
1 dl linfrö
1½ dl solrosfrö
1 msk salt
2 dl russin

Blanda alla ingredienserna utom russinen och kör 8 min i degblandare (4 min ganska långsamt och 4 min lite snabbare). Häll i russinen och kör 2 min till. Täck bunken med plastfolie och låt jäsa till dubbelstorlek, det tar ca 3-4 timmar.
Smörj 2 brödformar med smör, fyll dessa ungefär 2/3. Stör på lite solrosfrö och täck med en bakduk, låt jäsa ytterligare 1-2 timmar. Sätt ugnen på 275°C i tid, ha ett galler i mitten och en plåt längst ner i ugnen.
Sätt in bröden i ugnen samtidigt som du slänger in några isbitar på den nedersta plåten. Efter 5 min sänker du temperaturen till 200 grader, därefter ska bröden stå inne ytterligare 55-60 min. Ta ut bröden ur ugnen och stjälp upp dem ur formarna och låt svalna på ett galler. Linda in bröden i en handduk och låt vila till morgonen efter=)

Lite pillrigt och det tar sin lilla tid.. Men så gott!!

Enjoy;)

H



Kommentarer
Molly

vad många spännande bröd du bakar :) det här låter jättegott :)



du får ha en bra och solig helg :)

kramar

2010-05-07 @ 21:14:04
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Jenna

ja det var jag :)



Vad roligt att följa ditt surdegsbak! har tänkt på tok för länge att jag ska göra det själv nu.. Bröden såg supergoda ut :)

2010-05-13 @ 19:36:06
URL: http://jennas.blogg.se/
Molly

jag kunde inte kommentera i de två senaste inläggen så jag gör det här istället :)



jag håller med om att alpros soyayoghurt är gott till gröt, har alltid det efter mjölken :p ett tips är stekt gröt med yoghurt till :)



du får ha en fortsatt bra vecka! kramkram

2010-05-13 @ 20:48:18
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Molly

allt bra med dig? hoppas det :)

ha det fint!

kramar

2010-05-25 @ 18:47:09
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0