Brie ♥ Salmbär

Spaaaaaniiieeeeeeennn!!! Om nån timme packar jag och mor in oss i bilen och drar ner till Nyköping för att spendera dagen med moster och kusiner. I morgon åker jag tillsammans med 2 kusiner och ett par kompisar till Spanien för en veckas semester, ska bli så himla skönt!

Kanelsnäckan kommer därmed ha semesterstängt en vecka, men så fort jag kommer hem så sätter jag igång som vanligt igen :) Då kan jag förhoppningsvis bjuda på några spanska frullar också ;)

Har förresten hittat en smakbomb som definitivt är en ny favorit - Brieost & salmbär! Jisses, den bara måste ni testa!

Dagens frukost:
Valnötsbröd gjort på surdeg med brieost & salmbärssylt från Gotland samt ost, machesallad och röd paprika. Till detta blev det som alltid, ägg, juice och kaffe:)

Packa resväskan!

God morgon, den här dagen har jag massor att göra! I morgon åker jag nämligen till Nyköping för att på tisdag ta flyget ner till en solig vecka i Spanien, så idag MÅSTE jag verkligen packa min resväska! Men men, det ska nog gå bra... ;)

I morse när jag vaknade sken solen så det fick bli en lååång morgonpromenad innan frukost♥ Denna bestod förövrigt av en kesokaka med smak av äpple & kanel samt en skiva valnötsbröd gjord på surdeg med philadelphiaost, ruccola & röd paprika.

Kesokaka med smak av äpple & kanel:
125 g keso
2 msk äppelmos
Kanel+salt

Vispa samman ingredienserna och häll upp i en ugnsfast potionsform. Grädda i mitten av ugnen, 225 g, i ca 15 min.

Caféjobb! :D

Idag kan jag minsann inte börja med ett "God morgon", utan det får bli ett "God kväll" istället! ;D Jag jobbade nämligen på caféet idag så jag hann inte uppdatera bloggen innan jag åkte hemifrån. Men bättre sent än aldrig :) Dagens frukost var suuuupergod, blåbärsgröt & somrig macka!

Blåbärsgröt:
1 dl blåbär
salt

Koka ihop och ät som den är, låt blåbären dominera! :)

Somrig macka:
En rostad skiva fruktbröd
Philadelphiaost
Mosad sharonfrukt
Citronmeliss

Solskensfrukost

God morgon, var ju på gymmet igår och kunde inte låta bli att åka en tur dit i morse heller. Har varit sjukt hurtig på sistone, nästan lite sådär så jag tänker att jag borde chilla lite mer och faktiskt låta kroppen ha semester! Alla har väl hört det där om att "vila sig i form" ;)

Nåväl, frukosten är i alla fall alltid liiiiite godare efter frukost ;) Idag blev det mackor och keso i solen ♥

Dagens frukost:
Rostadae mackor med philadelphiaaost, rökt kalkon & machesallad
Kanelkeso med äppelmos & valnötter

Gotländskt pålägg!

God morgon,
idag ska jag in till ett beauty center i stan och få mig en liten skönhetsbehandling, en perfekt sak att unna sig på semestern enligt mig. Det är en frans & brynfärgning jag ska göra, inget märkvärdigare än så ;) Har redan hunnit med gymmet och frukost så nu är det bara att chilla fram tills det är dags för mig att åka.
Igår kväll kom mina föräldrar hem från en semestertripp på Gotland, gulliga som de är så hade de köpt med sig salmbärssylt till mig! They know what I like, hehe ;) Passande nog fick jag med mig en surdegslimpa hem från caféet igår så idag blev det goa mackor till frukost :D

Dagens frukostmackor:
Surdegsbrödet RågArnold med ost+salmbärssylt, ost+apelsinmarmelad.
Till detta blev det givetvis kaffe, juice & ägg.

H

Sval gröt med kokos & kardemumma

God morgon!
Idag står det caféjobb på schemat och därför har jag laddat upp ordentligt med gröt till frukost, däremot en somrigare variant som är kylskåpssval :D

Sval gröt med kokos & kardemumma:
1 msk kokosflingor
salt+kardemumma

Koka ihop i en kastrull, häll upp på en tallrik och låt vila i kylen ca 1 timme.

Kiwi
Pumpafrön

H

Kanelstekt äpple med keso & hasselnötter

God morgon! Jisses vad bra jag har sovit i natt! Behövde verkligen sova ut, skönt :) När jag vaknade drog jag i vanlig ordning till gymmet och kämpade på innan jag kom hem och åt en gudomligt smarrig frukost.Idag blev det kanelstekta äpplen med keso.

Kanelstekta äpplen:
1 äpple
1-2 msk kanel
1 msk honung

Tärna äpplet och "stek" det i en kastrull tillsammans med kanel och honung. Servera med keso och hackade hasselnötter :)

Till detta blev det en skiva rostat fruktbröd med ost och gurka, blodgrapejuice och kaffe ;)

Frukostbuffé i skärgården

Har haft ett helt underbart dygn på Sandhamn tillsammans med min finaste vän Esther. Efter en fartfylld natt på seglarhotellets dansgolv vaknade vi upp och började dagen vid DEN HÄR frukostbuffén, jag säger bara OH MY GOD. Utan tvekan den finaste, godaste och lyxigaste frukostbuffén jag varit med om!

Sandhamn!

God morgon på er!
Idag ska jag ta båten ut till Sandhamn och hälsa på min bästa kompis som jobbar där över sommaren. Vi kommer förmodligen chilla runt hela dagen och sen förhoppningsvis ut å hitta på nått kul ikväll ;D Ska bli hur mysigt som helst! Har saknat min amiga :)

Dagens frukost bestod av en tallrik kesoghurt med kiwi, gojibär, paranötter och kanel. Till detta gjorda jag ett snabbt kardemummabröd, receptet hittar du här! :)

Våfflade mackor?!

God morgon! När jag äter mackor till frukost rostar jag dom nästan alltid, dels för att jag tycker varmt bröd är mycket godare än kallt men framförallt för att jag äääälskar brända kanter, haha. Har en liten weird craving för sånt ;) Ett tips till er som precis som jag gillar svart sot (hehe) är att våffla brödet i våffeljärnet istället för att rosta det i en vanlig brödrost. Man får ett fint mönster och lite mer brända kanter ;D Om man vill kan man ju göra en dubbelmacka och ha något gott i mellan, typ chevreost eller brie... Mums!

Idag våfflade jag fruktbröd som jag sedan förgyllde med philadelphiaost, isbergssallad, rökt kalkon och gurka:)

Fruktlimpa

God morgon på er :) Hur mår ni? Jag mår toppen idag! Vaknade med tuppen och hoppade in i bilen med en banan i handen och for iväg till gymmet, alltid så lugnt och skönt att träna på morgonen:) När jag kom hem blev det en supergod frukost bestående av en sommartallrik med yoghurt, müsli, mandlar, kiwi & båbär samt två skivor av ett smarrigt fruktbröd som jag bakade igår. Receptet längre ner :)

Fruktlimpa:
1 tsk malen ingefära
Rivet skal från en lime
1 msk honung

Blanda samman alla ingredienser i en bunke, elvisp med degkrokar på brukar funka bäst ;) Häll upp i en avlång brödform och grädda brödet i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 45 min.

Kall kokosgröt med lyxtopping

God morgon,
I morse vaknade jag tidigt av mig själv, helt utvilad! Eftersom solen sken men det fortfarande var svalt ute så kunde jag inte låta bli att ge mig ut på en joggingtur. Kutade på en timme och sen när jag kom hem passade jag på att skörda blåbärsrisen här på tomten innan jag hoppade in i duschen.
Såååå, nyplockade blåbär? GOD FRUKOST! ;)

Kall kokosgröt:
½ msk kokosolja
½ msk kokosflingor

Blanda ihop i en kastrull och koka till önskad konsistens, häll upp på en tallrik och ställ in i kylen en stund. Ta sen fram gröten och ha på valfri topping :)

Lyxtopping:
Kanelkeso, hackade mandlar, gojibär, pumpakärnor och nyplockade blåbär :)

Mot Arholma!

God morgon!
Idag ska jag följa med mina föräldrar på en utflykt till Arholma. Vet inte riktigt vad dagen kommer bjuda på men det är i alla fall en båttur på ca 2.5 timme för att ta sig dit ut och sen får vi se vad som händer.

Dagens frukost bestod av rostat fruktbröd med paprikakeso, rostbiff, avokado & rosmarin, till det ett ägg, jordgubbar, grapefruktjuice och kaffe!

Mandelscones med blåbär

Ljuva semester, må den aldrig ta slut! Så underbart att sova tills man vaknar, lunka till gymmet utan tidspress och sen komma hem och ha all tid i världen till att fixa en god frukost samt avnjuta den med DN och litervis av kaffe. Me gusta!

Har gått och varit småsugen på scones en längre tid så idag kände jag att det var dags att baka lite ;) Det bästa med scones är att de går att variera i det oändliga, idag till exempel använde jag mig av mandelmjöl och blåbär som jag plockade utanför huset för att smaksätta mina scones :)

Mandelscones med blåbär 1 person:

1.5 dl grovt rågmjöl

2 msk mandelmjöl

1 tsk bakpulver

25 g smör

0.75 dl naturell yoghurt

0.5 dl blåbär

Blanda samman de torra ingredienserna för att sen tillsätta de resterande. Forma till en bulla som du bakar i mitten av ugnen, 250 g, i ca 10 min. Bästa pålägget enligt mig är philadelphiaost! ;)

Till detta åt jag en skål med naturell lättyoghurt, jordgubbar, mandel och pumpakärnor.

Semester!

Äntligen har jag semester! Sommarlov från universitetet har jag ju haft ett tag men nu har jag även ledigt från jobbet. Så nu hoppas jag på sol och värme och en massa mysiga utflykter med nära och kära. Några av grejerna jag vill hinna med är Skansen, Gröna Lund, Trosa och sen en massa dagar på stranden förstås ;)

Inviger semestern med en bananpannkaka & jordgubbskeso!

Bananpannkaka:
1 banan
salt+vaniljarom

Mixa ihop med en stavmixer och stek i smör.

Jordgubbskeso:
Mixa 3-4 jordgubbar och blanda ihop med en klick keso.

Månadsfavoriter

Eftersom jag jobbar i helgen och inte äter frulle hemma utan på jobbet så tänkte jag fixa ett litet tidsinställt specialionlägg, vi får väl se om det kommer upp när det ska helt enkelt ;)

Nu har ju lite mer än halva 2012 passerat och då tänkte jag det kan vara kul att kolla tillbaks lite och välja ut 6 stycken frukostfavoriter från årets 6 första månader! :)

JANUARI bjöd på smarriga kesokakor!

FEBRUARI var månaden då jag gjorde en smarriga äggmacka ;)

MARS var premiärmånaden för bananpannkaka.

APRIL, ja då blev det många stekta grötar med goda toppingar.

MAJ var månaden då jag började göra plättfrullar på helgerna :D

JUNI, ja det har definitivt varit mackornas månad ;)

Smaskign värre!! Nu blir jag ju alldeles hungriiiig xD

Favoritfrulle?

Åå vad jag älskar somriga nötblandningar till yoghurten. En av mina absoluta favoriter! Vilken är din favvofrulle?

Havreplättar :)

Goooood mooooorgooooooon,
ÄNTLIGEN en härlig frukost på hemmaplan ♥ Har spenderat mer tid på jobbet än hemma den här veckan men idag är jag ledig! Ska jobba i helgen också innan det är dags för semester ;)

Lyxade till det rejält med god havreplättar till frukost.

Havreplättar:
2 ägg
½ tsk bakpulver
salt+kanel+kardemumma
1 tsk kokosolja

Mixa havregrynen till ett mjöl med hjälp av en stavmixer, vispa samman alla ingredienser och stek små plättar i smör.

Hallon
Jordgubbar
Basilika

Vi hörs på fredag! :)

God morgon!
Har nu ett par tidiga dagar på jobbet framför mig vilket innebär att mina frukostar kommer vara lagom intressanta att lägga upp på bloggen. Har därför bestämt mig för att ha en liten bloggpaus fram till och med fredag då jag är ledig :)

Men idag har jag minsann käkat frulle hemma! Chaigröt med nektariner

Chaigröt:
salt+kanel+kardemumma
0.5 cm färsk ingefära

Riv ingefäran och blanda samman alla ingredienser i en kastrull, koka på svag värme till önskad konsistens.

Naturell lättyoghurt
Nektarin
Pumpakärnor

Kanelgröt med jordgubbar

Frulle på jobbet idag! Jag brukar alltid äta yoghurt där men idag tog jag mig tid att fixa en kanelgröt:)

Kanelgröt:
1 msk vetegroddar
Russin
½ msk kanel
salt

Blanda samman allt i en skål och kör ca 2 min i micron.

Vaniljyoghurt
Jordgubbar

H

Rågbröd med avokado & kesoghurt med smarrig müsli

God morgon :)
Har en hel helg och hela nästkommande vecka fullsmackad med jobb! Men sen får även jag semester.... Idag hr jg laddat upp med goda avokadomckor och kesoghurt :)

Avokadomackor:
Rågbröd
Philadelphiaost
Avokado
Röd paprika
Basilika

H

Stekt gröt med keso & varma kanelnektariner

God morgon!
Länge sen jag käkade stekt gröt till frukost så det fick det bli idag :)

Bärig stekt gröt:
1 msk russin
1 msk gojibär
1 msk solroskärnor
vaniljarom
salt

Vispa samman alla ingredienser och koka ihop gröten. Låt vila på en platt tallrik under natten. På morgonen tar du fram gröten och steker den i smör på bägge sidor.

Varma nektarinbitar med kanel

Frukost hos mormor & morfar

God morgon :)
Ännu en övernattning hos mormor och morfar! Som alltid hur mysigt som helst och jag blir bortskämd till tusen.. ;)

Dagens frulle:
♦ Keso & Filmjölk + all bran flingor med jordgubbar, hasselnötter, mandel och kanel
♦ Knäckemacka med serranoskinka, gurka och cocktailtomat
♦ Ägg & kaviar

Mannafrutti med vanilj & jordgubbar

Hej på er :)
Häromdagen blev jag grymt sugen på mannagrynsgröt!! Jag får sånna där konstiga cravings ibland hehe.. Men nu när det varit så varmt och soligt (peppar peppar..) så är det liksom inte så gott med varm gröt på morgonen,, så istället för att koka vanlig mannagrynsgröt fixade jag en kall mannafrutti, och den blev galet god måste jag säga...

Mannafrutti med vanilj:
½ dl grahamsgryn (vanliga mannagryn funkar förstås lika bra)
1.25 dl vatten
1.25 dl mjölk
vaniljarom

Kvällen innan:
Koka upp vatten, mjölk och salt i en kastrull. Vispa försiktigt i grynen och låt koka till en fast konsistens. Glöm inte att du måste vispa HELA TIDEN, annars bränner det fast i botten. När gröten börjar bli klar häller du i ett par droppar vaniljarom och till sist vispar du i ägget.
Smöra en liten ugnspast portionsform, häll upp gröten och grädda i ugnen, 200 grader, i ca 15 min. Låt sen svalna något innan du ställer den i kylen där den får vila över natten.

På morgonen:
Ta fram och toppa med färska jordgubbar!

Gröten blev riktigt iskall och god! Fräscht och svalkande frulle såhär på sommaren :)

Till detta åt jag en knäckemacka med västerbottenost och grön paprika.

H

Macksuget går aldrig över!

God morgon:)
Vet inte vad som har hänt med mig, jag har aldrig varit ett stort fan av mackor men på sistone har mitt macksug tagit överhand, haha! Kanske för att jag har så många olika varianter av mackor & smakkombinationer kvar att testa? Nåväl, gott är det iaf :)

Dagens mackor:
♦ Rostat fruktbröd med makrill i tomatsås, kaviar och gräslök
♦ Rostat fruktbröd med nektarin, brieost och ringlad honung

Dagens juice:
Blodapelsin

Favorit i repris

God morgon!
Idag skiner solen i Stockholm och det är riktigt varmt och skönt. Vaknade som vanligt tidigt och när jag fick syn på det underbara vädret så kunde jag inte hålla mig från att snöra på mig gympaskorna och ge mig ut på en powerwalk! I lite mer än 1 timme var jag ute och knatade i det gröna ♥

Till frukost idag fick det bli min absoluta favoritmacka! Nämligen rostat fruktbröd med philadelphiaost, färska jordgubbar och egenodlad basilika.