Klassisk frukostgröt

 
I morse var jag tvungen att gå upp riktigt tidigt, vi hade ett seminarie schemalagt redan klockan 8. Sånna dagar brukar jag försöka hålla frukosten ganska så simpel så det inte tar allt för lång tid att förbereda. Men samtidigt är det ju viktigt att äta något rejält så man står sig fram till förmiddagsmelliset, då är gröt helt klart det bästa alternativet;) I morse valde jag att inte krångla till ditt så mycket med smaksättning, jag höll det rätt klassiskt helt enkelt!:)
 
Klassisk frukostgröt:
1 dl quinoa/havreflingor
2 dl havremjölk
0.5 dl vatten
1 msk solrosflingor
1 tsk krossat linfrö
 
Bara att blanda ihop i en kastrull och låta koka ihop några minuter.
 
Dagens topping:
Keso, druvor & torrostade cashewnötter
salt+kanel+färsk kardemumma
 
 
 
 
Enjoy;)
 
H
 


Kommentarer
Vilma

Less is more så att säga;)
Din gröt ser alltid så god ut tycker jag! När jag gör den på spisen tycker jag att de aldrig blir riktigt bra hur länge den än kokar. Hur gör du, kokar du upp vattnet/mjölken först o lägger i grynen sen eller allt samtidigt:))?
Kramkram

Svar: Heej!Jag brukar faktiskt häva i all ingredienser på en å samma gång i kastrullen och därefter sätter jag på plattan!:) Jag tror knepet är att först låta det koka upp, (pass på! det går GRYMT fort) och sen dra ner värmen rejält och låta det stå och puttra ganska länge, och givetvis röra runt lite då och då. Ett annat tips kan vara att justera vätskemängden lite? Man kan behöva ½ dl extra när man kokar gröt på spisen jämfört med i micron :)
Kanelsnäckan

2013-02-08 @ 22:18:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0