Scones med smak av kardemumma & vanilj

 
God morgon!
Kom på att det var riktigt länge sen jag gjorde scones till frukost. Jag hade ju det som en liten lördagsrutin förut men det blev en paus från det under jul och nyår. Då äter ma ju så mycket anat gott istället :)
Blev riktigt nöjd med dagens scones, konsistensen blev PERFEKT och smaken helt gudomlig!
 
Kardemumma- och vaniljscoes 2 st:
50 gram smör
3 dl siktat dinkelmjöl
0.75 dl havregryn
1 msk linfrö
2.5 tsk bakpulver
1 krm salt
Nymalen kardemumma (ca 5 kärnor)
1 knivsudd vaniljpulver
2.5 dl havremjölk
 
Tära smöret, knåda ihop med alla torra ingredienser och tillsätt havremjölken på slutet. Klika upp 2, ganska stora, bullar på ett bakplåtspapper och tryck ut. Toppa med solroskärnor om du vill:) Tryck ett kors med en kniv över bullarna och grädda sedan i mitten av ugne, 175 grader, i ca 15-20 min :)
 
Jag äter nästan alltid mina scones med philadelphiaost & marmelad :)
 
 
 
 
Enjoy;)
 
H
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0