Kanelsnäckan tackar för sig!

..åtminstone för ett tag..!

Jag har bestämt mig för att ”lägga ner” Kanelsnäckan ett tag framöver. Det här kanske kommer som en chock för er? Vet ni, det gör det för mig också. Tanken slog mig inte förrän igår eftermiddag, men det läskiga är att det på direkten kändes så självklart och så rätt.

Jag har ju tjatat lite de senaste veckorna om att mitt ”mål” för sommaren är att inte ha några mål. Jag har istället valt att lägga fokus på mitt inre välmående, att gå djupare in i mig själv, få insikter om mig själv och livet och verkligen försöka förstå och lyssna på HANNA, den riktiga på insidan. Jag har redan, bara genom att läsa böcker, andas, promenera, filosofera och koncentrera mig på vad jag egentligen tänker och känner, insett en hel del grejer. Kanske framför allt vilka orimligt höga krav jag ställer på mig själv och hur lite jag ser sånt som jag själv faktiskt åstadkommer och gör bra.

Kärnan och nyckeln till att slappna av och tillåta sig själv att bara KÄNNA EFTER har jag insett ligger i att skala av så många ”måsten” i vardagen som bara går. Kanelsnäckan är för jävla kul att hålla på med! Det är en saker som är säker! Men, bloggen har samtidigt kommit att bli en rutin, lite utav ett ”måste” fastän ett roligt sådant som jag älskar. Jag skulle ljuga om jag sa att bloggen inte tar tid, inte stressar upp mig emellanåt och inte ligger och gnager i bakhuvudet ibland. För det gör den. Jag är en människa som går ALL IN i allt jag gör, jag gör ALLT helhjärtat inget halvdant och Kanelsnäckan har inte varit något undantag. Jag vill lägga upp min frukost fint, ta aptitretande bilder och framförallt INSPIRERA till att äta god och hälsosam frukost. Men då bloggandet inte är någon rutin som är livsavgörande, jag måste inte blogga för att leva, jag måste inte blogga för att tjäna pengar eller liknande, så känner jag att det är just en sådan rutin som jag nu mår bäst av att sluta med. För ett tag.

En annan sak som gjorde mig säker på det här beslutet var faktiskt en kommentar som min pappa la igår. Ni ska veta att hela min familj, släkt och vänner är väl medvetna om Kanelsnäckans betydelse för mig och hur mycket jobb jag lägger ner på bloggandet. Jag har alltid haft en stolt känsla av att de hyser respekt för Kanelsnäckan. Så igår, nästan lite högtidligt, vid middagsbordet så tog jag ton och sa att det var något som jag måste berätta. ”Jag tror jag ska lägga ner Kanelsnäckan”. Nästan lite av en familjetragedi faktiskt, åtminstone sorgligt. Men det fina som min pappa sa var – ”Hanna, det känns som att du kommit till insikt om så många saker på sistone, det känns jättekul att se”. Och DÄR, BOOM BAAAM, kände jag att det var rätt.

Som sagt. Misströsta inte. Kanske kommer en ny tanke farendes redan om en vecka och jag är igång med bloggandet igen, haha. Men tanken just nu är väl att ha som ett litet sommaruppehåll så får vi se vad som händer till hösten :) OBS! Bloggen kommer INTE att tas bort, så ni är mer än välkomna att bläddra bland recepten. Det kommer jag definitivt att göra! Det har ju trots allt kommit att bli som en liten receptbank full av frukostinspiration :) So, use it!!

OCH – jag har själv inte slutat hungra efter inspiration så jag kommer givetvis fortsätta läsa andras bloggar! :)

Ät ordentligt, träna lagom och NJUT i överflöd.

Men innan vi avslutar det här kapitlet så ska jag bjuda på en sista frulle. Min för tillfället absoluta favoritgröt, full med näring och goda smaker, med en fantastisk topping.

Rawfoodgröt:

1 dl helt bovete

½ banan

1 tsk kanel

1 tsk acaihonung

Blötlägg bovetet under natten och skölj av ordentligt på morgonen. Mixa samman med resterande ingredienser och toppa med något gudomligt.

Dagens topping:

Keso, kiwi, gojibär, pumpakärnor, kokosflingor & quinoapuffar.

Fiskelycka!

Frukosten idag bestod av en somrigt fräsch tallrik naturell lättyoghurt, en klick keso, hemmagjord müsli, extra kokosflingor & blåbär från tomten + ett kokt ägg. Det var länge sen jag åt yoghurt till frukost och just idag var jag bara SÅ sugen på det. Mmmm, smak av sommar ♥

Står i kiosken hela dagen idag + ytterligare 4 dagar. Halvpass i helgen dock vilket alltid är skönt. Hade egentligen tänkt börja den här dagen med ett träningspass, tycker som sagt det är rätt skönt när man ska stå i kiorren resten av dagen. Men efter gårdagens äventyr med fiske, picknick, en tur till Olympus samt en grymt mysig kväll med familj och släkt så var jag så trött när jag gick och la mig så jag kände att jag behövde en extra vilodag och bara få sova ut. SÅ SKÖNT OCH VÄLBEHÖVLIGT! :)

Igår hade vi fiskelyckan med oss kan jag lova! Vi har ett hemligt litet fiskeställe vid ett drag där vi har fiskat så länge jag kan minnas. Vet inget annat ställe som man får så mycket napp på som just där! Igår fick vi upp 26 (!) abborrar, 2 grillade vi på plats, resten fick åka med hem och rensas. Mormor panerade och stekte sen filéerna i smör samt smaksatte med salt och peppar. SÅ gott, bästa förplocket på länge! :)

Fisketur med picknick

Hejsan,
har packat ryggsäcken för ytterligare en dag till ljudet av skvalpande vågor. En fisketur med picknick lunch och mysigt sällskap står är planerat. SOMMMMAAAAR I LOVE YOU!!

Vet ni, jag ÄLSKAR stället där jag bor. Visst, många gånger har jag känt att jag skulle vilja dra, köpa en lägenhet i stan och ha nära till allt. Men de tankarna brukar försvinna ganska fort. För vet ni vad man inte kan göra i en lägenhet i stan? Man kan inte bara vakna, dra upp rullgardinen, se solen skina, öppna altandörren, sätta på sig ett par stövlar, kliva ut ett par meter och.... skörda blåbär till frukosten! :)

Dagens frukost bestod av en lite speciell (men grymt god!!) äggröra, en stor klick keso smaksatt med hemmagjort jordnötssmör, hackade hasselnötter, kokos & nyskördade blåbär. Yumyum!

Hannas äggröra:
1 ägg
0.75 banan
0.5 dl kokosmjölk
1 nypa salt
1 krm vaniljpulver

Mixa samman alla ingredienser och häll i en varm stekpanna, rör runt så att det blir en röra och tills den stelnat.

En dag i skärgården

Hejsan,
blir ett sent inlägg idag, detta på grund av att jag har haft en supermysig dag i skärgården! Började dagen med 1 timmes powerwalk med stavarna och därefter blev det frulle och svisch iväg för att möta upp några tjejkompisar. Vi tog bussen till Vaxholm och bytte där till båten ut mot Grinda där vi spenderade eftermiddagen. Kyckling & bulgursallad i matlådan, lite frukt, gott sällskap och SKÄRGÅRD - vatten, vind. Love ♥
Jag mår så himla bra av att vara i närheten av vatten, det ger mig ett lugn på insidan, jag slappnar av och kan inte tänka på annat än hur vackert Sverige är.

I morrn blir det åter igen en utflykt till vattnet! Fiske och picknick lunch med kusin, moster, syster, mormor och morfar står på schemat! :D

Envis som en gris är jag - idag fick jag till min rabarberpaj till frukost! ;) Till detta blev det även ett kokt ägg och några vindruvor.

Frukostpaj med rabarber:
2 krm vaniljpulver
½ dl fryst rabarber
1 tsk honung

Blanda samman alla ingredienser och häll upp i en ugnssäker form, toppa med extra kokos! Grädda i mitten av ugnen, 225 grader, i ca 12-15 min. Mumsfilibabba!

Att behöva tänka om...

En av mina svagaste sidor är att jag är fruktansvärt dålig på att tänka om. Om jag har planerat för något, bestämt mig för något, så är jag så inställd och fokuserad på att det ska bli just SÅ, så att om någonting händer och planerna behöver ändras så blir jag helt ställd. Lite sur och nästan handlingsförlamad faktiskt, haha. Situationer då detta kan hända är ett oerhört brett område kan jag säga, från stora grejer till de minsta egentligen helt obetydliga grejerna - som då man bestämt sig för en viss frukost till exempel!!
Redan i helgen fick jag idén att göra en smarrig frukostpaj med rabarber i (I know, hur gott?!) och idag skulle vara the due day! Plockade fram rabarber ur frysen och fixade lite och sen när jag skulle göra pajen såååå..... NO EGGS?! Det skulle ju bli en grötpuddingpajsgrej.. Suck.

Idag tacklade jag dock situationen riktigt bra måste jag säga. Bestämde mig för att skjuta upp rabarberpajsdrömmarna tills i morrn och fixade istället till en spontan rabarberscone som jag åt med skivade jordgubbar. Inte helt fel det heller ;)

Rabarberscones 1 st:
0.5 dl havremjölk
lite salt
2 msk rabarber

Blanda samman de torra ingredienserna och arbeta sedan in smöret och mjölken. Baka in rabarberbitarna och forma en bulle som du lägger på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen, 250 grader, i ca 12 min.

Till min scones blev det en skål med naturell yoghurt toppad med gojibär, solroskärnor, pumpakärnor och kokos.