Mental hälsa

 
 
För ett tag sen skrev jag att inlägg om att jag bestämt mig för att inte ha några direkta "mål" under sommaren, utan att fokusera på att slappna av och bara njuta av värme och ledighet. Men det är faktiskt EN sak som jag ska jobba med under sommaren, och det är min mentala hälsa. Hela våren gick jag och tänkte att jag MÅSTE ta tag i detta, ta tag i mig själv, vara nöjd med mig själv, det jag presterar och bli bättre på att ge mig själv en klapp på axeln. Jag tror vi är många som är alldeles för dåliga på att uppskatta oss själva. Det är oerhört viktigt att kunna känna sig nöjd, glad och STOLT över sig själv och det man åstadkommer, oavsett om det är en skrivning i skolan eller att man är en bra syster. Man kan inte vara bäst och prestera på topp jämt, ibland presterar man halvdant men då är det viktigt att man kan se det bra i det lilla och ofullständiga istället för att klanka ner på sig själv.
 
Så. Nu tänker jag fasen inte skjuta upp detta mer, nu tänker jag bli bättre på att tycka om mig själv och mina resultat!
 
Jag vill:
* Stressa ner
* Sluta oroa mig över saker jag inte kan påverka
* Släppa på kontrollbehoven
* ALLTID känna mig stolt och nöjd över vad jag har presterat
 
Mina redskap för sommaren är diverse böcker om ämnet, det finns massor av läsvärd litteratur om den mentala hälsan (OBS! Tänk på att man inte behöver svälja allt som skrivs med hull och hår = var källkritisk!), en del mindfulnesstekniker/idéer, långa promenader, positiva tankar och ledig tid för att söka insikt om mig själv.
 
Alltså, jag är inget nervvrak som tycker illa om mig själv, haha. Man kan nästan uppfatta det så inser jag nu när jag läser igenom det jag skrivit. Jag är en välmående människa, fysiskt och mentalt. Men i mitt intensiva liv som student så kan jag ibland känna att jag skulle tjäna på om jag kunde tro lite mer på mig själv och känna mig stolt och nöjd mer än besvikelse över att jag inte presterat ändå lite bättre! Så det r väl det som är tanken med det hela :)
 
Som sagt -  det är viktigt att acceptera och älska sig själv!
 
 
 
Enjoy;)
 
H
 


Kommentarer
Molly

känner (tyvärr) igen det där :) jag håller själv på att avverka en hel del litteratur inom ämnet, tänkte lägga upp litteraturlistan i början av juli så kolla in då om du vill ha lite tips (du kanske redan har läst de böckerna, men ändå) :)

har du något tips på någon/några bra bok/böcker i ämnet?! :)

önskar dig en fin fredag och helg. kram

Svar: Åå, den listan ska jag absolut kika på sen! Läser en bok just nu som heter "Bli av med din oro med kognitiv beteendeterapi" av Robert L. Leahy, den har givit mig en hel del insikt och förståelse :)
Tack detsamma Molly, ha en superfin helg!
Kanelsnäckan

2013-06-28 @ 07:46:58
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.se
Cecilia

Jag gillade aldrig att plugga. Inte ens vidareutbildningen på högskolan. Det handlar mest om detta att bli bedömd, med siffror och bokstäver, av människor som varken känner en eller vet vem man är. Många tycker att betygssystemen är rättvisa eftersom det är lika för alla, men frågan är om man verkligen är en bättre människa bara för att man är bra på att plugga? Det tror inte jag. Eftersom jag inte är bra på att plugga:D

Svar: Givetvis är man inte bättre bara för att man gillar/är bra på att plugga! Alla är bra på något :D Å oavsett så är alla lika värda! :)
Kanelsnäckan

2013-07-04 @ 14:12:51
URL: http://www.frukosterar.blogg.se
Emma

Hej Kanelsnäckan... har du slutat skriva, du skriver ju så bra grejer, så blandat och skönt.
Mvh/ emma.

2017-06-22 @ 13:38:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0