Mugcake!

 

Idag har jag gjort min första mugcake! :D Har gått och varit småsugen på att testa att göra en mugcake bra länge nu, det är ju verkligen blivit en hit på sistone som man stöter på i alla möjliga forum. Det enda är väl att jag har känt mig lite skeptisk till det här med att ”micra” maten. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det där gamla skrocket om att microvågorna tar död på alla näringsämnen, men det känns hur som helst bättre att förbereda maten på spis eller i ugn!

Men fasen, jag måste ändå säga att det inte var mycket fel på den där mugcaken. Inte alls faktiskt. Tvärtom så blev den jättegod och mycket matigare än jag hade förväntat mig! Och det bästa av allt – den går ju att experimentera med i OÄÄÄÄNDLIGHET! Mer mugcakes till folket helt enkelt! Ta å testa du med!

Det enda jag ska komma ihåg till nästa gång är att köra den lite kortare tid i micron. Jag hade den inne ca 4 min totalt (med vissa kontrollpauser emellanåt), 3 min hade nog räckt!

Mugcake med smak av jordnöt & kardemumma:

½ banan

2 msk fiberhavregryn

2 msk mandelmjöl

2 msk mandelmjölk

2 äggvitor

1 msk pumpakärnor

1 msk hemmagjort jordnötssmör

Färskmalen kardemumma

1 krm bakpulver

Mixa samman samtliga ingredienser med en stavmixer, häll upp i en smord ugnssäker mugg och micra i 3-4 min. Vält upp på en tallrik, toppa med vaniljkeso och mandelkross och njut!

 
 
 
 
 
 
 

 

 

Enjoy;)

 

H



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0