Bovetebröd med timjan

 
Heeeej vänner!
Vet ni? Jag är på så himla bra humör! Förkylningen har nästan försvunnit helt och jag har dessutom haft en grymt bra helg! :D Började denna ljuva söndag med en underbar frukoststund hos en fin person ♥ Det bjöds på havregurt med rågflingor, nötter, russin & kiwi. Blev dock ingen bild på den frullen så istället tänkte jag bjuda på ett brödbak jag hunnit med nu på söndagseftermiddagen :)
Receptet har jag hittat på Emmas fantastiska blogg. In och inspireras!!
 
Bovetebröd med timjan:
7 dl groddat bovete
0.5 dl vatten
2.5 dl solroskärnor
ett par rejäla nypor havssalt
2 msk färsk timjan (hackad)
 
Häll bovete, vatten, salt och timjan i en matberedare, mixa till en deg. Blanda försiktigt i solroskärnorna. Häll upp i en brödform och grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 60 min. Smarr!
 
Psst! Såhär groddar du bovetet - Köp HELT bovete, lägg det i en bunke, täck med vatten och ställ in i kylen. Ta fram, skölj av och byt vatten varje dag tills det börjar grodda sig. För mig tog det ca 5 dagar :)
 
 
Enjoy;)
 
H
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0