Glad Påsk!!

Hej vänner!
Hoppas ni alla mår helt fantastiskt bra, att solen skiner och att ni har en underbar påskafton att se fram emot!

Jag mår helt okej! Jag har känt mig lite öm och trött i kroppen ett par dagar, förhoppningsvis är det bara nån liten förkylning som snart går ur kroppen. Dumma jag körde ju dock på som vanligt igår och genomförde både ett ridpass OCH ett gympass! Superdumt, man ska ALLTID lyssna på kroppen! Nu blir det i alla fall ett par dagars vila och frosseri i en massa god mat =)

Lite senare i eftermiddag kommer jag och familjen åka ner till några släktingar i Nyköping för att fira påsk. Sedvanlig äggjakt står på schemat, jag är taggad till tusen! Jag har dock tjuvstartat lite vad gäller påskägg.. Redan i onsdags kväll fick jag ett stort fint påskägg (eller fick å fick... det tog en himla tid innan jag hittade det kan jag säga!) med det mest fantastiska innehållet! Vanilj & jordgubbste, lemoncurd, gula russin & gojibär! En frukostfantast som jag blev alldeles lyrisk ♥

Dagens frukost blev lite extra lyxig kan jag säga! ;) Ville ju inget hellre än att smaka på min lemoncurd så jag bakade bananscones och till det fixade jag ihop en kokos- & björnbärsbägare, mums! Receptet på sconesen hittade jag här!

Bananscones 2 st:
2 st mosade bananer
2 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
2 tsk bakpulver
2 nyper flingsalt
2 ägg

Blanda samman alla ingredienser och klicka upp 2 st scones på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 20 min. Ät med ost och lemoncurd!

Kokos- & björnbärsbägare:
½ dl frysa björnbär
1 dl kokosmjölk
½ dl havregryn
1 krm vaniljpulver

Mixa samman ingredienserna med en stavmixxer och häll upp i en bägare.

Havregryn, pumpakärnor, quinoapuffar & gojibär

Kokosgröt

God morgon ♥
Jag var så trött igår kväll och somnade som ett litet barn redan vid 22-tiden. Givetvis ledde detta till att jag vaknade tidigt, redan klockan 6, men mig gör det inget. Jag tycker bara det är mysigt!

Långfredag idag vilket innebär att mycket är stängt och att de flesta är lediga. Jag har ett ridpass + ett gympass inplanerat men annars ser dagen lugn ut=) Ska läsa ett par sidor i kurslitteraturen men annars bara njuta av påskledigheten :) Ha en fin långfredag!

Kokosgröt:
1 dl kokosmjölk
1 dl havremjölk
1 msk krossat linför
1 msk stora gula russin
kardemumma

Blanda samman i en kastrul och låt koka upp till en krämig gröt.

Dagens topping:
Mixad sharonfrukt blandad med keso, kokosflingor, pumpakärnor & quinoapuffar

Havredavos med fluffigt tillbehör

Här kommer gårdagens frukost!

Havredavos med kanelkesofluff, sharonfrukt, russin, linfrö, pumpakärnor och solroksärnor!

Havredavos:
2 dl havremjölk

Blanda samman i en skål och låt stå för att dra en liten stund.

Kanelkesofluff
1 öggvita
½ dl keso
kanel+vaniljpulver

Vispa äggvitan hårt och blanda i resterande ingredienser.

Solig skärtorsdag

Hej på er ♥
Hoppas alla har lika soligt och härligt väder som vi har här i Stockholm. Jag har "tagit ledigt" från plugget idag (till och med universitetsbiblioteket har ju stängt!) och planerar att spendera dagen på stan. Bland annat ska VIN- OCH SPRITMUSEET på Djurgården besökas. Alltid lika kul och lärorikt att turista i sin egna stad :)

Har laddat upp med kryddig dinkelgröt och ägg i gott sällskap :)

Dinkelgröt 2 pers:
2 dl dinkelflingor
4 dl havremjölk
1 msk tranbär
kardemumma
kanel
1 tsk ekologiskt jordnötssmör

Blanda samman alla ingredienser UTOM JORDNÖTSSMÖRET och koka ihop till en gröt. Mot slutet blandar du i jordnötssmöret.

Dagenas topping:
Äpple, mandel & kokoschips

Psst!
Gårdagens frukost kommer upp lite senare idag :)

Vår på intåg!

God morgon ♥
Är det bara jag som tycker det känns som att våren är på intåg..? Solen har äntligen börjat titta fram lite oftare och jag tycker nog att strålarna faktiskt värmer liiiiite grann om man står i lä. Välkommen! :)

Inga lektioner på schemat för min del idag. Ska givetvis plugga ändå men först hade jag tänkt ta en ridtur med den finaste Olympus. Senare ikväll vankas middag med bästis. Ha en fin dag!

Dagens frukost bestod av en smoothie sprängfylld med vitaminer som jag åt i tallrik med LCH-müsli samt en knäckemacka med sallad, leverpastej & cocktailtomat.

Dagens smoothie:
0.5 frusen banan
0.75 dl frusna björnbär
0.5 dl frusna mangobitar
1 msk kokoschips

Mixa samman alla ingredienser med en stavmixer. Snabbt, enkelt, gott.

Gröt med muskot & kanel

God morgon!
Har gott om tid den här morgonen, behöver inte åka hemifrån förrän vid 9-tiden, och därför tänkte jag passa på att få upp dagens frukostinlägg lite tidigare än vanligt :) Jag hade ställt klockan på 7 men vaknade som vanligt runt 6 och kunde inte sova längre. Jag tycker det är så himla skönt att kliva upp och ha låååång tid på sig att äta frukost och göra sig i ordning, mycket bättre än att ligga kvar i sängen om ni frågar mig :)

Dagens frukost bestod av en mumsig gröt.

Havregrynsgröt med kanel & muskot:
1 msk kokoschips
salt+muskot+kanel

Bland aihop i en kastrull och koka till en krämig gröt.

Keso, mango & pumpakärnor

Myshelg deluxe

Hej på er!
Det har varit relativt tyst här på bloggen under helgen, det beror på att jag har haft så många andra fantastiskt roliga aktiviteter för mig. Har ätit goda middagar, tagit långpromenader, druckit vin i gott sällskap, strosa runt i Norrtälje, firat farmors födelsedag och en massa annat. Helgen har varit minst sagt underbar!:)

Igår morse blev det helgfrukost á la scones! Jag väljer att kalla dessa för DRÖMSCONES för de var fullproppade med en massa goda grejer!

Drömscones 2 st:
50 gram smör
3 dl siktat dinkelmjöl
1 dl mandelmjöl
0.75 dl havregryn
2.5 tsk bakpulver
1 krm salt
5 färska kardemummakärnor (mortla innehållet)
1 knivsudd vaniljpulver
2.5 dl havremjölk
2 msk hackade nötter

Tärna smöret och knåda ihop med de torra ingredienserna Tillsätt havremjölken, russinen och nötterna på slutet. Klicka upp 2 stora scones och platta ut något, Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 15-20 min.
Bryt och ät med philadelphiaost och marmelad

Marrängswischfrukost

FREDAG!
Lyxade tll det med en ny frukostvariant i morse som var grymt god. Lite glass/marrängswischinspirerat kan man säga. Blir bäst om man förbereder kvällen innan.

Frusen marrängswischfrukost:
solroskärnor
kokoschips

Kvällen innan:
Skiva bananen och lägg den i en skål tillsamman med björnbären. Ställ in skålen i frysen.

På morgonen:
Direkt när du kliver upp tar du ut skålen ur frysen. Låt tina lite, t ex medan du gör dig i ordning. Blanda keso med kokosflingor och vaniljpulver. Servera kesoblandningen tillsammans med bär, banan, havremjölk och toppa med frön och kokoschips. MUMS!

Till detta åt jag en rostad skiva grovt rågbröd med rökt skinka och gurka.

Knäcke med keso & avokado

I morse var det tidigt upp som gällde och ändå hade jag lite ont om tid för att hinna med allt stallgöra och annat fix och plock innan bussen gick. Det fick därför bli en rätt enkel frukost, dock lika god som alltid ;)

Knäckemackor med sallad, keso, avokado & oregano, ett kokt ägg, berocca samt kaffe!

Gröt med björnbär

Heej!
Jag var bjuden på middag hos en av mina bästa vänner igår kväll och därför blev det ingen uppdatering. Tog inga bilder på frullen i morse så därför får ni nu ta del av vad jag laddade upp med igår! ;)

Efter ett härligt intervallpass på morgoinen satt det fint med en rejäl portion gröt till frukost.

Havregrynsgröt med björnbär:
salt + färsk kardemumma + vaniljpulver

Koka ihop till en krämig gröt.

Dagens topping:
Naturell yoghurt, varma björnbär & valnötter

Naturell yoghurt

Jag har ju blivit lite smått förälskad i havregurt men ibland är det himla fräscht och gott med vanlig naturell yoghurt. Jag köpte en literhäromdagen som jag använde till en filmjölkslimpa som jag bakade så nu är det ju bara att passa på att käka upp det som blev över:)

Dagens frukost bestod av en tallrik naturell lättyoghurt med havregryn, LCHF-müsli, russin & kokoschips samt två rostade skivor bovtelimpa med philadelphiaost ♥

Müslibars

Tänkte göra ett litet sidospår till FRUKOSTUPPDATERINGEN och tipsa er om ett av mina absoluta favoritmellanmål. MÜSLIBARS är verkligen perfekta. De är nyttiga, energirika, goda, lätta och billiga att göra, lätta att ta med och de kan med fördel förvaras i frysen så att det alltid finns att plocka fram.
Jag brukar ta med mig två bars + en frukt att ha som mellis när jag sitter och pluggar på universitetet.

Müslibars:
2 dl havregryn
2 äggvitor
vaniljpulver + kardemumma

Häll alla ingredienser i en matberedare och mixa till en hyfsat jämn massa. Tryck ut en rektangel, ca 0.5 cm tjock, på ett bakplåtspapper. Gör rutor i rektangeln med en kniv så blir det lättare att dela på barsen sen efter. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 15 min:)

Söndagsbosu!

God morgon!
Jag säger bara - underbara söndag! Hade en jättemysig hemmakväll med mina föräldrar igår. Vi åt god mat, drack vin och senare på kvällen blev det en smarrig ostbricka. Gick och la mig före midnatt och vaknade som vanligt upp, pigg och glad, vid 7-tiden i morse. Solen skiner, har fått i mig en god frukost och snart är det dags att bege sig till gymmet för ett bosupass!

Dagens frukost bestod av två skivor filmjölkslimpa (bakade i går), den ena med sallad, leverpastej & gurka,den andra med sallad, basilikakeso & cocktailtomat.

Psst!
Lite senare idag kommer jag lägga upp ett mellanmålsrecept! Kika in då! ♥

Ugnsbakat grötfyllt äpple

Hej på er!
Hoppas ni riktigt njuter av helgen, det gör i alla fall jag! Det här är min första riktigt LEDIGA helg på jag vet inte hur länge. Skrev tenta igår och börjar med nästa kurs redan på måndag så är det nån gång man ska passa på att chilla så är det NU! ;)

Helgen började bra med att jag blev megabortskämd med en frukost utöver det vanliga. Tror jag hittat min överman när det gäller kreativitet och frukostar! Jag blev HELT imponerad :)

Ugnsbakat grötfyllt äpple:
Gröten var baserad på havregryn & havremjölk med ssin, tranbär, nötter och smaksatt med muskot (kanel å kardemumma kanske..?)
Bara att koka gröten, gröpa ur äpplena, fylla dem med gröten och sen in i ugnen tills äpplena börjar mjukna. Lyx lyx lyx!

Till denna matorgasm serverades keso med kanel, färskpressad äppel/morotsjuice & pressokaffe.

TENTAGRÖT

Hello friends!
Idag var det dags för den första av terminens 2 tentor! En 5 timmar lång tenta i fastighetsrätt. Jag tror bannimej det gick ganska bra. Det känns bra i alla fall, hoppas magen har rätt den här gången :)

Laddade som ALLTID upp inför tentan med en tentagröt. Idag fick det bli en kesogröt med god topping!

Kesogröt:
2.5 dl vatten
1 msk kokosflingor
salt+kanel+kardemumma
½ dl keso

Häll alla ingredienser utom keson i en kastrull och låt koka ihop till en gröt. Mot slutet av koktiden blandar du försiktigt i keson.

Kiwi, cashewnötter & pumpafrön

Rostat!

I morse var jag sugen på havregurt! Åt den tillsammans med en klick keso, kiwi och en portion müsli som jag blandade ihop och rostade lite snabbt i en torr stekpanna. Det bästa med att göra müsli portionsvis är man kan ha i precis vad man är sugen på! Idag var jag sugen på ALLT! ;)

Dagens müsliportion innehöll:

Mums!

En sommardröm

Hej ♥
I morse körde jag och min morgonpigga polare ett efterlängtat spinningpass! 6.30 trampade vi igång och 45 min senare var vi svettiga och rosiga. Gött sätt att starta dagen på!
När jag kom hem gjorde jag min ABSOLUTA FAVORITMACKA till frukost. Det var förra sommaren som jag upplevde denna matorgasm för första gången. Jag var hemma hos en av mina bästa kompisar och vi hade köpt grovt aprikos & valnötsbröd från Gateau, mmm!

Idag fick det bli en bovetefralla med denna oslagbara kombination av philadelphiaost, jordgubbar & basilika!  ♥

Bovetefralla med skinka & avokado

Hej ♥
Jag och Olympus trotsade kylan och gav oss ut på ett tidigt ridpass i morse. Tur att man blir varm av att rida! När jag kom in var jag hungrig och riktigt sugen på att sätta tänderna i en bovetefralla som jag bakade igår kväll ;) Eftersom det tar lite tid att baka bovetebröd så rekomenderas att man gör dem kvällen innan, om man nu inte har sovmorgon vill säga. Nybakat är ju trots allt godast! ;)

Bovetefrallor 2 st:
3.5 dl groddat bovete
0.25 dl vatten
1 dl solroskärnor
1 msk hackad färsk basilika
havssalt

Kör bovete, vatten och kryddor i en matberedare till en jämn deg/smet. Blanda försiktigt i solroskärnorna. Klicka upp två frallor på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 45 min.

Jag åt en av frallorna idag, den andra tar jag nog i morrn!;) Dagens pålägg bestod av philadelphiaost, kokt skinka & avokado. Till detta blev det en skål med kiwi & jordgubbar ♥

Jordgubbspremiär

Halloj!
Hoppas veckostarten varit till belåtenhet. Jag har en vecka med intensivt tentaplugg framför mig, på fredag morgon är det dags för den första av vårterminens två tentor. Håll en tumme för mig! ♥

Sånna här hårda veckor är det viktigt att ladda upp med goda, energirikafrukostar! Som den i morse, då blev det nämligen jordgubbspremiär för min del, mums! :)

Dagens frukostbestod av en tallrik med havregurt med keso, snabbrostade havregryn, cashewnötter, mandlar, pumpakärnor, quinoapuffar, kokoschips och jordgubbar! :)

Dinkelgröt med nötter & kiwi

Hej på er! Hoppas helgen varit fin och att ni känner er redo för en ny vecka!
Jag har haft ett par riktigt härliga dagar kan jag säga. Har sovit borta tre nätter i rad och därmed blivit bortskämd med både fina middagar och frukostar. Vilka fina personer jag har i min omgivning ♥

I morse hade jag dock ett finger med i spelet och fick förtroendet att fixa frukostgröten! ;) Rotade runt lite i skafferiet och fastnade för något jag inte ätit på länge - dinkelflingor! Det fick alltså utgöra basen för gröten, sen var det bara att förgylla med en massa annat gott:)

Dinkelgröt 2 pers:
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
salt

Blanda samman alla ingredienser i en kastrull och låt puttra på låg värme i ca 10 min.

Kiwi, hackade nötter & bananchips

Hos mormor & morfar ♥

Sov hemma hos mormor och morfar i natt och som vanligt bjöds det på ett morgonmål á la hotell ;)

Dagens frukost bestod av keso med hasselnötter, mandelspån, solroskärnor & clementin, en knäckemacka med kaviar, ägg, röd paprika & rädisa, färskpressad apelsinjuice och kaffe!

Lyxfrukost!

Sån här fin frukost blev jag bjuden på i morse! :)

Havregurt med hemmagjordmüsli, melonkulor, färskpressad äppel & morotsjuice, ett kokt ägg samt pressokaffe!

Trevlig helg på er!

Torsdag

God morgon vänner ♥
Hur har ni startat dagen? Jag har kört ett intervallpass på gymmet. Det var riktigt jobbigt, det märks att kroppen inte  har kommit igång ännu efter förra veckans förkylning. Skönt som tusan var det i alla fall att svettas lite! Nu sitter jag och äter en god frukost och sen bär det av mot plugget.

Det blev så himla dåliga bilder på frukosten igår och därav inget inlägg. Dagens frukost är däremot både god och vacker! :)

Två skivor rostad filmjölkslimpa med philadelphiaost, spenat, kokt skinka & gul paprika samt ett ägg & en halv grapefrukt.

Hallon makes med happy!

Färgen, doften, smaken. Hallon till frukosten gör mig alltid lika glad!

Har kört mitt andra pass på gymmet efter förkylningen. Känns lite stelt och motit i kroppen men samtidigt skönt! Svett, gympaskor och röda kinder, love it!

Jag har visst snöat in lite på det där med bovete så idag fick det bli en bovetegröt till frukost. Jag använde mig av groddat bovete som blev över efter brödbaket häromdagen :)

Bovetegröt:
1 dl groddat bovete
1 msk linfrö
2 krm färskmald kardemumma

Blanda ihop i en kastrull och låt puttra på i ca 15 min.

Keso & HALLON

Nystart!

Efter en veckas förkylning är jag nu tillbaks på banan! Har som vanligt spenderat dagen på biblioteket, det var skönt att komma hemifrån och jag var riktigt effektiv. Efter plugget blev det en efterlängtad tur till GYMMET! Körde ett rätt lugnt pass för ben och mage. Det var kul men grymt jobbigt. Kondition och styrka är verkligen en färskvara! :)

Frukosten var precis lika underbar som den ser ut!

Två skivor av gårdagens bovetebröd med philadelphiaost samt en skål med havregurt, cantaloupemelon, hallon (♥), pumpakärnor, hackad mandel & kardemumma.

Bovetebröd med timjan

Heeeej vänner!
Vet ni? Jag är på så himla bra humör! Förkylningen har nästan försvunnit helt och jag har dessutom haft en grymt bra helg! :D Började denna ljuva söndag med en underbar frukoststund hos en fin person ♥ Det bjöds på havregurt med rågflingor, nötter, russin & kiwi. Blev dock ingen bild på den frullen så istället tänkte jag bjuda på ett brödbak jag hunnit med nu på söndagseftermiddagen :)
Receptet har jag hittat på Emmas fantastiska blogg. In och inspireras!!

Bovetebröd med timjan:
7 dl groddat bovete
0.5 dl vatten
2.5 dl solroskärnor
ett par rejäla nypor havssalt
2 msk färsk timjan (hackad)

Häll bovete, vatten, salt och timjan i en matberedare, mixa till en deg. Blanda försiktigt i solroskärnorna. Häll upp i en brödform och grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 60 min. Smarr!

Psst! Såhär groddar du bovetet - Köp HELT bovete, lägg det i en bunke, täck med vatten och ställ in i kylen. Ta fram, skölj av och byt vatten varje dag tills det börjar grodda sig. För mig tog det ca 5 dagar :)

Lördag

God morgon,
Måste bara berätta att jag hade en sjukt trevlig kväll igår med min mamma, syster & moster. Vi var inne i stan och kollade på Jesus Christ Superstar! Innan så åt vi en jättegod middag på Östgötakällaren. Himla mysigt att umgås med mina favoritbönor sådär ibland. Saknade dock min favoritnorrlänning, Doris! ;) ♥

Jag var fruktansvärt trött när vi kom hem igår vid 11-tiden så då blev det bums i säng. Sov djupt och gott hela natten ända fram till strax efter kl 6. Låg och drog mig till 7 innan jag masade mig upp i soffan där det blev en stund framför Saltkråkan, haha! Underbar start på en lördag måste jag säga, vilken förgylldes än mer av min fantastiskt goda frukost! :)

Dagens frukost bestod av hallonkesofluff med cantaloupemelon, havregurt, russin, pumpakärnor & cashewötter ♥

Hallonkesofluff:
Vispa 1 äggvita till ett hårt skum, blanda i 2 msk keso och ½ dl frusna hallon. Mums!

God morgon fredag!

Förkylningen börjar släppa mer och mer men jag går fortfarande runt och snorar och hackar lite smått. Jag vill inget hellre än att åka och TRÄNA men det gäller att ha tålamod och vänta tills man känenr sig helt kry, annars kan det hända att man hamnar på ruta 1 igen...

Gymmet har jag som sagt hållt mig borta från men ridit, det har jag minsann gjort! ♥ Det blev ett tidigt (=bästa) pass i morse med vår fina Olympus. När jag kom in var jag som vanligt vrålhungrig! Frullen satt fint ;D

Dagens frukost bestod av en skiva grovt rågbröd med ruccolakeso & skinka, ett kokt ägg samt en kiwismoothie.

Kiwismoothie:
1.5 dl havregurt
1 stor kiwi
1 msk kokosflakes
2 knivsuddar vaniljpulver

Bara att mixa ihop allt med en stavmixer :)