Tacopaj


Är ni som jag och älskar maken av kryddig taco? I sånna fall tycker jag ni ska prova den här pajen =)



Ingredienser:
Pajdeg:
3 dl dinkelfullkornsmjöl
1 krm salt
½ dl mjölk
1 dl olivolja

Fyllning:
2 msk smör
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
400g köttfärs
1 påse tacokrydda
2 dl vatten
7 milda feferoni
4 dl créme fraiche
3 dl riven lagrad ost
½ tsk svartpeppar

Börja med pajdegen: Blanda alla ingredienser i en matberedare tills det blir en sammansatt deg, kör inte för länge. Lägg degklumpen i en påse och låt vila i kylen ca 30 min. Tryck ut pajdegen i en pajform, nagga med en gaffel, och förgrädda i mitten av ugnen, 175°C, i ca 10 min.
Fyllningen: Hacka gul och vitlök och fräs på i smöret. Tillsätt färsen och bryn den några minuter. Tillsätt sedan tacokryddan och vattnet, låt koka ihop några minuter och ta sedan av pannan från värmen.
Blanda feferoni, créme fraiche, ost och svartpeppar. Fördela färsen i pajskalet och därefter créme fraiche blandningen. Grädda pajen i mitten av ugnen, 175°C, i ca 30-40 min tills pajen börjat få en fin gyllenbrun yta.
Servera med sallad, tacosås eller en klick créme fraiche och soltorkade tomater!

Enjoy;)

H



Kommentarer
Sandra drömkaka

Åh tacopaj!! Min mamma brukade göra en tacopaj förut, som då var en av mina favoritmaträtter men din lät ju ännu godare :D

2010-02-22 @ 19:01:42
URL: http://dromkaka.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0