Smultron till frukost...

 

Hej på er!

Känner ni er mätta på midsommarfirande..? Det gör inte jag! Den här högtiden är verkligen så mycket SOMMAR det kan bli och jag får inte nog! Mer sill å jordgubbar tack! :)

 

Jag måste börja att berätta om gårdagen som lite spontant blev en riktig friluftsdag! Började med en lugn ridtur i skog och mark med Olympus på morgonen. Efter en smarrig sillunch (förstås, hehe..) kom molnen så jag ställde mig med gott samvete i köket en stund, en sats musli med kanel samt en stor, fin rabarberpaj blev slutresultatet! :D Köksstöket följdes av en skogspromenad med mamma och syrran och senare på eftermiddagen kom även syrrans kille som hade med sig två fiskespön, så vi gav oss ut med båten ett par timmar och kastade. Det nappade dåligt men precis när vi tänkte ge upp så fick Karl en liten gädda på kroken. Den stackarn fick givetvis åka tillbaks ner i sjön igen (gäddan alltså! Inte Karl ;) ):) När vi kom hem igen satte vi igång grillen – grillspett och mammas goda potatissallad med dijonsenap! Rabarberpajen agerade efterrätt ;D Kvällen avslutades med en aktivitet som jag aldrig tidigare testat men som sporrade mig som sjutton – luftpistolsskytte! Karl hade med sig sin lilla leksak och pappa hade satt upp en ölburk på en stubbe en bit bort från huset som vi siktade på. Så sjukt kul!! Svårt att tänka sig att det kan vara så roligt att stå och sikta på en ölburk liksom, haha. Gillar allvaret och fokuset som krävs, en riktig koncentrationssport! Kanske nått att börja med…?

En sån dag! Lovely!

 

Med gårdagens roliga aktiviteter kvar i kroppen så var jag i morse mer än redo för en dag på jobbet. Klev upp 05.30 och sprang milen i sällskap av en klarblå himmel och en värmande sol, därefter blev det dusch, frukost och sen iväg.

 

Under gårdagens skogspromenad gjorde vi ett flertal FYND. Mamma hittade gula kantareller (som vi dock lät stå kvar) och själv fastnade jag en bra stund vid ett gäng smultronplantor! Plockade en handfull som jag la i vatten när jag kom in, de fick nämligen agera frukosttillbehör till dagens frulle som bestod av en dinkelgröt med smak av kanel samt hemmafixad vaniljkesella.

 

Dinkelgröt:

1 dl dinkelflingor

2 dl havremjölk

0.5 dl vatten

2 msk hirsflingor

1 msk solroskärnor

1 msk krossat linfrö

Salt

Kanel

 

Koka ihop allt till en krämig gröt.

 

Vaniljkesellan:

0.5 dl kesella naturell

Vaniljpulver

 

Bara att blanda ihop! :)

 
Morgonstretch på altanen!
 
 
 
 
 
 

 
Enjoy;)
 
H


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0