SLUTA HÄLSOHETSA!

 
På sistone har jag gått och funderat väldigt mycket på det här med att vara hälsosam. Jag är själv mycket intresserad av hälsa och känner mig som en hälsosam person. För mig har det aldrig varit särskilt svårt då jag som person tycker om "hälsosamma grejer". Jag tycker det är kul att motionera och jag gillar god, nyttig mat.
Det som fått mig att fundera är att det som jag av egen kunskap och av eget sunt förnuft VET är hälsosamt inte speglar den bild som den nuvarande HÄLSOHETS som figurerar (inte minst i sociala medier) ger intryck av.
 
Jag kan börja med att berätta att jag själv hade en mörk period i mitt liv då jag helt tappade fattningen över vad som är hälsosamt. Det här är ingen snyfthistoria utan ren fakta. Jag tappade som sagt fattningen och gick ner massor i vikt. Givetvis tappade jag all ork, både fysiskt och mentalt. Jag blev extremt konflikträdd då varje litet motstånd oftast slutade med att jag föll ihop och började gråta. Jag förlorade kilon, men värst av allt var att jag förlorade all karaktär - jag förlorade mig själv.
Nu, ett par år senare, känner jag mig fri från det där. Det har format mig och erfarenheten lever med mig, men jag känner mig fri från ångesten. En positiv sak är att det gjorde mig HÅRDHUDAD. Jag känner nu mer än någonsin att jag REAGERAR, blir arg, irriterad och ledsen över sånt som jag själv av ren erfarenhet VET kan påverka en människa så pass att den hämnar i ett fruktansvärt ohälsosamt beteende. Därför skriver jag detta inlägg, i hopp om att åtminstone någon läser det och tar det till sig. Vi måste sluta HÄLSOHETSA!
 
Det har blivit extremt populärt att checka in på gymmet på facebook, att lägga upp sin salladstallrik på instagram och att rent allmänt HELA TIDEN BERÄTTA för alla andra hur duktig, nyttig och hälsosam man är! Och nu tänker ni säkert - "Men för i h*lvete hur kan DU av alla sitta och skriva detta?! Du gör ju inget annat än att lägga upp "nyttiga" och överhurtiga frukostar?!" SANT! Men jag gör det inte för att alla andra ska se hur "nyttig! jag är, jag gör det för att jag vill inspirera sånna som inte gillar frukost till att börja att gilla frukost!
 
Det jag vill ha sagt med detta inlägg är att jag tycker att vi alla borde chilla ner lite grann. Ingen som ser din incheckning på gymmet eller ditt blomkålsmos på instagram kommer att tänka vilken härligt hälsosam människa du är,däremot kommer det bekräfta det faktum att man själv inte orkat pallra sig till gymmet eller ångkoka ett kilo grönsaker idag.
 
Men snälla missförstå mig inte! - TRÄNA TRÄNA TRÄNA, ÄT NYTTIGT, NJUT OCH DELA MED ER. Det är ju helt underbart att inspireras av andra människor! MEN, gör detta i måttliga mängder! Tänk på att den här hälsohetsen faktiskt kan bidra till att dra ned folk i fördärvet, även fast att det inte alls är meningen!
 
Hanna


Kommentarer
Hasse

Carpe Diem Hanna, bra där :-)

2013-04-17 @ 21:52:52
Linda Hansson

Hääärligt Hanna!! Bra skrivet :-) Dina frukostar måste ge en otroligt bra start på dagen. Det sägs ju att frukosten ska vara dagens viktigaste mål, då ska den vara ett bra hälsosamt exempel & mycket goda tillbehör som du alltid har på tallriken ❤
Kraaaam!!

2013-04-18 @ 00:18:12
URL: http://wordsbylinda.com
Anonym

Jätte bra inlägg Hanna och såååå sant !kram Silvana

2013-04-18 @ 07:31:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0