Valnötsbröd..

.. á la Martin Johansson!

Håller mig till hans kokbok "Surdegsbröd" nu i början ;)



Dag 1 kväll:
100g rågsurdegsgrund
300g ljummet vatten
180g ekologiskt rågmjöl


Blanda ingredienserna i en bunke, täck med plast och låt vila under natten. Gärna varmt, runt 22-25 grader.

Dag 2 morgon:
Surdegen från kvällen innan
500g kallt vatten
350g rågsikt
550g vetemjöl special
20g salt
400g hela valnötskärnor


Blanda allt utom salt och valnötter och kör på låg hastighet i 5 min i degblandare. Tillsätt sedan salt och valnötter och kör ytterligare 3 min. Täck bunken med plast och låt jäsa tills degen uppnått näst intill dubbel storlek, detta kan ta 3-5 timmar.

Häll upp degen på ett rejält mjölat bakbord och dela den i tre delar. Rundriv bitarna, stör på med mjöl och låt jäsa under bakduk 1-1½ timme. Sätt på ugnen i tid, 275°C. Placera en plåt (baksten om du har) i mitten och en plåt längst ner.

Gör några snitt i bröden, sätt in dem på plåten i mitten av ugnen och lägg några isbitar på den nedra plåten. Sänk genast hastigheten till 250°C. Efter 15 min sänker du till 200°C och vädrar ut ångan genom att öppna luckan. Upprepa utvädringen var femte minut, efter total 30-35 min i ugnen bör brödet vara klart. Låt svalna på galler =)

Enjoy;)

H



Kommentarer
Molly

vad gott det ser ut :) jag brukar alltid köpa surdegsbröd med valnötter när jag är i sthlm, kanske borde ge mig på att göra mitt egna :)



hoppas att du mår bra!? ha det fint! kram

2010-04-25 @ 15:28:50
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0