Mannafrutti med vanilj & jordgubbar

 
Hej på er :)
Häromdagen blev jag grymt sugen på mannagrynsgröt!! Jag får sånna där konstiga cravings ibland hehe.. Men nu när det varit så varmt och soligt (peppar peppar..) så är det liksom inte så gott med varm gröt på morgonen,, så istället för att koka vanlig mannagrynsgröt fixade jag en kall mannafrutti, och den blev galet god måste jag säga...
 
Mannafrutti med vanilj:
½ dl grahamsgryn (vanliga mannagryn funkar förstås lika bra)
1.25 dl vatten
1.25 dl mjölk
salt
vaniljarom
1 ägg
 
Kvällen innan:
Koka upp vatten, mjölk och salt i en kastrull. Vispa försiktigt i grynen och låt koka till en fast konsistens. Glöm inte att du måste vispa HELA TIDEN, annars bränner det fast i botten. När gröten börjar bli klar häller du i ett par droppar vaniljarom och till sist vispar du i ägget.
Smöra en liten ugnspast portionsform, häll upp gröten och grädda i ugnen, 200 grader, i ca 15 min. Låt sen svalna något innan du ställer den i kylen där den får vila över natten.
 
På morgonen:
Ta fram och toppa med färska jordgubbar!
 
Gröten blev riktigt iskall och god! Fräscht och svalkande frulle såhär på sommaren :)
 
Till detta åt jag en knäckemacka med västerbottenost och grön paprika.
 
 
 
 
Enjoy;)
 
H
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0