Kesoghurt & LCHF-bröd


Vaknade före 7 idag och kunde inte somna om. När jag låg där i sängen och filosoferade så fick jag helt plötsligt för mig att baka bröd, så det var precis vad jag gick upp och gjorde! Eftersom mina föräldrar kör på LCHF-dieten så bestämde jag mig för att göra en LCHF-limpa åt dem, givetvis blev jag tvungen att testa redultatet själv sen också ;)

Kesoghurt:
Keso+Naturell yoghurt

Dagens tillbehör:
Röda druvor
Kiwi
Hackade hasselnötter
Kanel

LCHF-limpa:
200 g krossat linfrö
50 g pumpakärnor
50 g hasselnötter
50 g mandelmjöl
50 g fibrex
1 msk bakpulver
1 msk bikarbonat
50 g smör
1 dl grädde
5 ägg
2 dl créme fraiche

Kör linfrö, pumpakärnor och hasselnötter i en matberedare/mixer till det blir som ett mjöl, häll upp i en stor skål. Tillsätt fibrex, bakpulver och bikarbonat. Smält smöret i en kastrull, blanda i grädden. Använd en stavmixer för att blanda ägg och créme fraiche till en jämn smet. Rör ner smörblandningen bland de torra ingredienserna och därefter äggblandningen. Låt stå och svälla i ca 5 min.
Grädda längst ner i ugnen, 190 grader, i ca 1 timme och 20 minuter.







Enjoy;)

H





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0