Var ifrån kommer den stekta gröten?

 
Är det någon som vet?? Har funderat på det där ett tag. Det är nämligen så att folk brukar rynka på näsan när man berättar att man gillar att steka sin frukostgröt ;) hehe. Så det verkar ju inte vara något supervanligt, eller? Om det är någon av er som vet mer om ursprunget så får ni gärna höra av er! :) 
 
Just precis. Idag blev det stekt gröt till frukost! Ett tips är att ha i kokosflingor när du kokar gröten på kvällen, eftersom de är ganska så feta så funkar det lite som stekfett när man steker så att gröten inte fastnar i pannan ;)
 
Stekt gröt:
1 dl havregryn
2.5 dl vatten
2 msk kokosflingor
russin
salt+vaniljpulver
 
Kvällen innan:
Koka ihop gröten, häll upp på en tallrik och låt vila i kylskåpet över natten.
 
På morgonen:
Plocka fram och stek bägge sidor i kokosolja eller smör :)
 
Dagens topping:
Keso, kiwi & valnötter
 
 
 
Enjoy;)
 
H
 
 


Kommentarer
Marja - Baka Sockerfritt

Det undrar jag med! Jag har aldrig gjort stekt gröt, men det ser himla gott ut!

2012-11-04 @ 15:43:08
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/

http://britishfood.about.com/od/diningdrinkingtradition/a/scottish.htm

som jag har förstått det är det vanligt i skottland. (stekt gröt kallas även för skotsk gröt)

nu måste jag göra stekt gröt känner jag :)
trevlig fortsättning på veckan önskar jag dig :)

Svar: Ååå, tack för svaret Molly!! Hmm, det där med skotsk gröt känner jag igen faktiskt!! :D Ha en härlig vecka! Kram Hanna
Kanelsnäckan

molly

var så lite så, fast jag vet ju inte riktigt hur det kom sig att vi äter det i sverige :s kanske är från vikingarnas tid ;)



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0