Lyxig laxpaj


Ikväll blev det en riktig klassiker här hemma. Den här laxpajen är något utav en favorit i min familj och jag vet
inte hur länge sen det var vi började använda receptet. Jag säger bara en sak; njuuuuuuuut...




Tid: strax över 1 timme
Ugn: 200°C
Ingredienser:

Pajskal:
3dl grahamsmjöl
125g margarin
3msk vatten
Fyllning:
200g kallrökt lax
250g spenatblad
1 purjolök
1dl hackad dill
3dl riven ost
3 ägg
3dl matlagningsgrädde
salt och peppar

Börja med att göra pajskalet. Blanda alla ingredienserna i en matberedare som du sedan kör ca 20-30 sekunder tills degen har formats till en klump. Lägg degen i en plastpåse och låt vila i kylskåp ca 30 min.
När degen har vilat pressar du ut den i en pajform och naggar den lätt med en gaffel, förgrädda i ugnen i 10 min. Undertiden pajskalet står i ugnen, skiva purjolöken tunt, bryn denna tillsammans med spenaten i smör. Skär laxen i smala remor. Vispa samman ägg, matlagningsgrädde, salt och peppar.
Fördela sedan spenat, purjolök, lax och dill jämt i pajskalet, toppa med osten. Häll äggstanningen jämt över och grädda sedan i nedre delen av ugnen i 30-40 min. Servera med en blandad sallad!

Enjoy;)

H



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0