Mandelkubbar

När jag var liten ÄLSKADE jag mandelkubbar. Farmor hade alltid en påse i köket och jag åt minst ett par stycken varje gång jag var på besök;) Igår blev jag lite nostalgisk av mig och bestämde mig för att testa att baka egna kubbar! =)





Ingredienser, ca 20 st:
7 dl vetemjöl
1.5 dl strösocker
2 tsk hjortronsalt
6 st bittermandlar, rivna
125g smör
1 ägg
1.5 dl mjölk

Till pensling:
1 ägg
pärlsocker

Blanda mjöl, socker, hjortronsalt och bittermandel i en bunke. Smula i smöret med hjälp av fingertopparna. Vispa ihop ägget och mjölken lite lätt och häll ner detta i mjölblandningen. Rör/knåda försiktigt ihop till en jämn deg. Dela degen i 2 delar och rulla ut varje del till en ca 40 cm lång rulle. Skär bitar ca 4-5 cm långa som du sedan plattar ut något och lägger på en bakplåtspappersklädd plåt. Vispa upp ett ägg, pensla bullarna och toppa med pärlsocker. Grädda 12-15 min i mitten av ugnen, 225°C. Låt svalna på ett galler utan bakduk.

Enjoy;)

H



Kommentarer
Molly

åh, mandelkubb är barndom det :) jag tänkte faktiskt på det härom dagen, kanske ska ta och testa ditt recept, ser jättegott ut.



hoppas att du hade en bra midsommar och att du mår bra även dagen efter :)

kramar

2010-06-26 @ 08:46:25
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0