Äter man rätt så orkar man mer

 

Hej på er!

Haft en fin dag? Det har jag haft, även om det regnat och åskat om vartannat i princip hela dagen. Idag har jag jobbat min första ”riktiga” dag på sommarjobbet. Började vid 8.30 i morse och skulle egentligen jobbat fram till 19.30 men på grund av det taskiga vädret så fick jag stänga lite tidigare. Skönt faktiskt, 11 timmars arbetspass är långt tycker jag.

Innan jag for iväg till golfklubben i morse så hann jag med en härlig morgonjogging. Har börjat använda mig av ”Runkeeper-appen”, mest för att det är kul att se på karta hur man springer :) Dessutom får man ju veta hur långt man springer, hur länge och vilken medelhastighet man håller. Egentligen helt oväsentliga siffror, men det kan ändå vara lite skoj att se.

Jag tycker väldigt mycket om att ge mig ut och springa. Jag älskar gymmet också men även där ser jag alltid till att få åtminstone 30 min på bandet så jag får kuta av mig lite. Det känns avslappnande både för kropp och själ att få upp pulsen lite genom att springa. En insikt som kommit till mig på sistone är dock hur viktigt det är att äta ordentligt för att ORKA springa och framförallt för att kunna UTVECKLAS i sin löpning. Jag springer som sagt mest för att jag tycker det är en kul, skön och okomplicerad form av motion och har aldrig riktigt reflekterat över att jag kan påverka mig själv och min känsla i joggingen genom väldigt många saker, kanske framförallt genom att äta ordentligt både före och efter. Jag är ju en riktig frukostälskare (förvånad?). Jag är morgonpigg och har en oerhörd aptit på morgonen, underbart! :) Jag är däremot INGEN kvällsmänniska. Istället för att ha ett dåligt morgonhumör så har jag ett fruktansvärt kvällshumör. Jag blir trött och grinig och har inte alls samma aptit på kvällen som jag har på morgonen, det är sån jag är helt enkelt. Det hela leder till att jag ganska sällan äter några megaportioner till middag, jag föredrar något enkelt, men äter mig alltid mätt :) Framförallt kan jag väl känna att det kan slarvas lite med kolhydrater. Ni vet, man fixar en köttfärsfylld ugnsbakad paprika och en maffig sallad (mums!), men tänker inte ens på det där med kolhydrater! Nu ska jag komma till poängen med detta. Min INSIKT! Om jag ger mig ut och springer tidigt en morgon, före frukost, och samtidigt har ätit en kolhydratfattig middag kvällen innan, hur ska mina ben orka?! Så. Jag har sen en tid tillbaka försökt tänka extra mycket på att få i mig kolhydrater kvällar före jag ska köra ett morgonpass, antingen löppass eller ett gympass. Jag har dessutom sett till att ta en banan INNAN jag ger mig ut i morgonbriset, och aldrig ge mig ut på helt fastande mage. Jag kan omöjligt beskriva vilken EFFEKT detta fått! Det är helt galet! Jag orkar MASSOR. Jag orkar springa både längre och fortare, men framförallt så känns benen fulla av energi! Känslan i steget är inte stum, utan bara helt underbar :) Fantastiskt kul!

Egentligen är den här ekvationen inget nytt. Tvärtom! Kolhydrater är ju bränslet under konditionspass, det är vad maratonlöparna laddar med flera dagar innan en tävling. Så varför skulle inte samma kemi funka på en vanlig motionslöpare? :) Det är klart den gör! Det är bara så lustigt att man själv inte ens tänkt på saken tidigare. Jag blir så löjligt stolt över mig själv när jag kommer till insikt om sånna här självklara saker, haha.

 

Nu till dagens frukost! Efter joggingturen kom jag in, tog en dusch och sen var jag förstås hungrig! En tallrik gröt satt fint som återhämtning samt som uppladdning inför en dag i kiorren. Idag smaksatt med vanilj & kardemumma.

 

Vanilj- & kardemummagröt:

1 dl fiberhavregryn

2 dl havremjölk

½ dl vatten

1 msk havrekli

1 msk krossat linfrö

1 msk solroskärnor

Salt

1 krm vaniljpuver

2 krm färskmalen kardemumma

 

Bara att koka ihop till önskad konsistens.

 

Dagens topping:

Keso, kokosflingor samt frysta blåbär & björnbär.

 

 
 
 

 

Enjoy;)

 

H

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0