Basilikagröt

 
Hej hej hej!
Njuter ni också av solen? Blir ni glada av solen? Känns det som att ni börjar se ljuset i tunneln?! Så känns det för mig! Gaaaaaaahhh 1 månad kvar till tentan sen är det fanimej SOMMAR! xD
 
Hur har min dag sett ut då? Jo. Hade tänkt ta mig en liten sovis men vaknade som vanligt av mig själv runt 6. Har alldeles för dåligt tålamod för att ligga kvar så jag klev upp, tog en lång dusch, åt frukost, strök en skjorta (sånt brukar jag annars aldrig hinna hehe) och drog tidigare till plugget så jag fick lite gjort innan dagens lektion. Stannade kvar en stund efter seminariet och läste ut den sista boken vi har för den här kursen och sen bestämde jag mig för att "ta halvdag" som alla tjänstemän gör en dag som denna ;) Väl hemma möttes jag upp av mamsi som hängde med mig till gymmet för en timmes träningspass. Nu är jag nyduschad och hr fått i mig mellis!
 
Dagens rubrik har säkert fått en del att undra. Basilikagröt?! Haha. Ja, fråga mig inte varifrån jag fick den idén. Såg att vi hade en fin basilika här hemma i köket och jag var inte alls sugen på mackor (som jag annars brukar toppa med basilika) så istället bestämde jag mig för att experimentera lite! Lyckat? Oh ja! Testa testa!
 
Utöver basilikan smaksatte jag gröten med färskmalen kardemumma. Jag tänkte att kryddigheterna kunde gå ganska fint ihop vilket jag också  tycker att de gjorde :) Men för att neutralisera och få lite sötma så tillsatte jag även 1 dl keso som jag smaksatte med kokoschips & vaniljpulver. Mums!
 
Basilikagröt:
1 dl dinkelflingor
1.5 dl havremjölk
1 dl vatten
1 msk krossat linfrö
1 nypa flingsalt
1-2 msk finhackad färsk basilika
7-8 malda färska kardemummakärnor
 
Blanda samman allt i en kastrull och låt koka ihop till en fin gröt. Inga konstigheter! :)
 
 
 
 
 
Enjoy;)
 
H
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0