Smörgåsar med goda pålägg

 
Hallojsan,
jag har alltid funderat på varför det heter "smörgås"? Nån som vet?! Smöret kan man ju förstå.. men gås? Haha. Aja, sånt som kan hålla mig vaken om nätterna ;) Kom förstås att tänka på detta i morse då jag åt två gudomligt goda SMÖRGÅSAR till frukost, mer om dessa längre ner ;)
 
Den här veckan har startat bra måste jag säga. Två härliga timmar i stallet inklusive ett träningspass med Olympus satt som alltid fint innan frukost :) Efter en dusch och lite mat i magen bar det av mot universitetet. Ett par timmars plugg blev av och sen mötte jag upp mami på hennes jobb och fick skjuts hem ♥
 
Dagens smörgåsar bestod av ett supersaftigt surdegsbröd som mamma köpte till middagen igår! Jag rostade dessa och hade sen som pålägg västerbottenost & gurka, samt spenatkeso, solrosfrön & persilja. Mmmm.Till detta blev det ett kokt ägg, berocca och kaffe.
 
 
 
 
Enjoy;)
 
H
 


Kommentarer
Manda

Hej kusin! Har för mig att ordet "smörgås" kommer från tiden, då man kärnade sitt eget smör hemma i stugan. Vid kärnandet steg små smörklumpar upp till mjölkytan och drev omkring likt gäss. En sådan smörklump passade utmärkt att lägga på en skiva bröd. :) En gås av smör ;)

Svar: Hahaha, underbart!! Det låter ju helt logiskt faktiskt! Nu kanske jag kan sova bättre om nätterna ;) <3 love uu!
Kanelsnäckan

2013-05-28 @ 07:57:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0